VSOA Spoor en ETF protesteren in Straatsburg tegen het 4e spoorwegpakket

(28/02/14) - Woensdag 26 februari 2014 heeft het Europees Parlement (EP) het 4e spoorwegpakket in eerste lezing aangenomen. Het Europees Parlement is er niet in geslaagd om een duidelijk signaal te geven tegen de voortzetting van de liberalisering en de fragmentering van de spoorwegen!

Ofschoon de strenge regels uit het voorstel van de Commissie zijn afgezwakt, heeft het Europees Parlement de opening van de markt van de spoorwegdiensten voor de nationale passagiers en andere beperkingen voor de geïntegreerde spoorwegondernemingen principieel aanvaard.

Het Europees Parlement is er niet in geslaagd om een duidelijk signaal te geven opdat het binnenvervoer van passagiers per spoor een openbare dienst zou blijven. ETF en het VSOA-Spoor verheugen zich erover dat het Europees Parlement geen rekening heeft gehouden met het advies van sommige politici, waaronder Philippe De Backer (ALDE- Open VLD), die wilden inwerken op het fundamenteel recht op staken van de werknemers.

Ondanks meer dan 4000 spoorwerknemers uit minstens 17 verschillende landen die dinsdag samenkwamen voor het Europees Parlement om hun stem te laten horen tegen de voortzetting van de liberalisering en de versplintering van hun sector, heeft het Europees Parlement de voorstellen van de Commissie, die een wijziging van het reglement ODV (openbare dienstverplichtingen) en de zogenaamde governance-richtlijn beoogden, niet verworpen.

De Europese Transportarbeidersbond (ETF) heeft steeds de vrijheid van de overheid ondersteund om te kiezen voor het model waaraan ze de voorkeur geeft in de organisatie van haar diensten van openbaar vervoer, in lijn met het protocol 26 van het VWEU (Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie).

Fotoreportage

Sabine Trier, Adjunct- Secretaris-Generaal van ETF zegt: «Ofschoon de mogelijkheid om rechtsreeks contracten van openbare dienst toe te kennen voor de openbare diensten voor reizigersvervoer per spoor opnieuw officieel werd voorgelegd door het Europees Parlement, blijft ze onderworpen aan strenge voorwaarden en in de praktijk zal het gebruik ervan weinig kans maken. Het is betreurenswaardig dat het EP de keuzevrijheid van de overheid niet definitief voor zijn rekening neemt en het voorstel van de Commissie niet heeft verworpen. Op zijn minst hebben de parlementsleden erkend dat de opening van de markt behoefte heeft aan regels om de werknemers te beschermen tegen sociale dumping en het banenverlies. Ze hebben de bepalingen inzake de sociale normen en de overdracht van het personeel bij de transfert naar de concurrentie verbeterd.”  

ETF begrijpt de logica van de Europese parlementsleden niet als ze enerzijds erkennen dat de rij- en rusttijden van de treinbestuurders moeten nagezien worden om vermoeidheid te vermijden en de veiligheid te waarborgen; terwijl ze anderzijds alle amendementen verwerpen die een registratievoorziening op de locomotieven inleiden, en waardoor deze controles mogelijk worden.

ETF verheugt zich nochtans over de verwerping van het amendement dat de Lidstaten vroeg om aan het fundamenteel recht tot staken van de werknemers te raken door het verzekeren van een minimale dienstverlening in geval van staking in het openbaar vervoer.  «ETF ondersteunt het recht op mobiliteit van de burgers, maar dat moet niet ten koste van de rechten van de werknemers gebeuren. », besluit Sabine Trier.

Het VSOA-Spoor zal de ontwikkelingen van dit dossier van nabij blijven opvolgen en, samen met ETF, het maximum doen om een einde te maken aan de voortzetting van de liberalisering en van de versnippering van de spoorwegsector.

Contact Presse - Woordvoerder
Filoteo Africano
, Federaal Voorzitter


tel. +32 (0)2 213 60 61

tel. +32 (0)495 33 49 30

filoteo.africano@vsoa-rail.be

Onze website maakt gebruik van cookies. Dit helpt ons om je een betere gebruikerservaring te bieden en laat ons ook toe onze website te optimaliseren.  Door verder te surfen, stem je in met het gebruik hiervan.

Meer infoSluiten