Onrust en ontevredenheid zijn voelbaar bij het personeel

In ons Edito van juni hadden we reeds de aandacht getrokken op de groeiende malaise bij de spoorlieden. Dit ongenoegen werd concreet gemaakt door een werkonderbreking van een deel van het personeel op 30 juni jl. Wat ons betreft, en zoals andere vakorganisaties, hadden we niet tot staken opgeroepen want we meenden dat concrete voorstellen voorgeschoven waren en dat de sociale dialoog doorliep.

De NMBS heeft zich inderdaad verbonden:

  • Tot het aantrekken met spoed van 250 bijkomende bedienden, o.a. voor Brussel, boven het contingent dat voor 2014 bepaald was;
  • Tot het bespreken in sociaal overleg van concrete maatregelen om de achterstallige rustdagen aan te zuiveren, en dit begin juli;
  • Tot het inschatten in sociaal overleg van de verdeling van de werklast die gebonden is aan het nieuwe vervoersplan;
  • Om geen beslissing te nemen over de filialisering van de dienst informatica zolang het overleg niet heeft plaatsgevonden.

Maar dat betekent niet dat de strijd over is.
Voor het huidige sociaal overleg eist de groep Spoor van het VSOA vanwege het bedrijf:

  • Een permanente rekrutering voor alle beroepscategorieën die steeds maar aan gebrek lijden of die binnenkort aan tekort zullen lijden om een echte aanwervingsreserve aan te leggen, en dit rekening houdend met de leeftijdspiramide.

Een goede analyse van de reële noden evenals een herschatting van het jaarlijks contingent zouden noodzakelijk zijn;

  • Dat de opleiding wordt bevorderd en verbeterd om mislukkingen weg te werken;
  • Dat de gevolgen van het Vervoersplan op de werklast en zijn verdeling wordt geanalyseerd en dat wordt voorzien in de nodige aanpassingen;
  • Dat concrete en creatieve maatregelen op tafel worden gelegd om de enorme achterstand in de rustdagen weg te werken, en vooral dat deze toestand zich niet meer voordoet;
  • Sterke waarborgen om de externalisatie van verschillende diensten langs filialisering te vermijden.

We doen dan ook een oproep naar de leiders van de NMBS opdat ze zouden bijdragen tot een sociaal overleg dat ten goede komt aan het personeel, aan de gebruikers evenals aan het bedrijf, want er bestaat geen sterk bedrijf zonder een sterke sociale dialoog, en dat ze zich samen met de vakorganisaties inzetten voor de uitwerking van een protocol van sociaal akkoord; het laatste loopt terug tot de periode 2008/2010.

De groep Spoor bekijkt en analyseert dag na dag de vooruitgang van het sociaal overleg op de verschillende twistpunten.
Een balans zal door onze organisatie getrokken worden: als de gewenste resultaten niet bereikt worden, dan zullen de instanties van de groep beslissen over de strategie die moet aangewend worden; o.a. na de vakantie, in september.

Op politiek vlak wordt nog steeds afgewacht, en die afwachting zou nog eens lang kunnen duren. Dit is alvast niet gunstig om de zaken te leiden.

Twee voorbeelden voor ons bedrijf:

1/ Het Vervoersplan: iets of wat gewijzigd maar nog steeds met grote leemtes in de dienst op de secundaire lijnen werd gevalideerd door de Raad van bestuur, waar de politieke partijen vertegenwoordigd zijn.
We hadden er al op gewezen dat dit Plan een enorm gebrek aan ambitie toont en dat het geen antwoord geeft op de vragen van talrijke gebruikers.
Even herinneren (maar we waren in een periode vóór verkiezingen) dat de grote meerderheid van de partijen het oorspronkelijk plan had verworpen en het is helemaal niet zeker dat de aangebrachte wijzigingen hun wensen tegemoetkomen. En zoals de CEO van de NMBS het verklaart: « zelfs in lopende zaken kan de regering dit plan aannemen » …… op straffe van zware gevolgen (dewelke?).
Wat zal dan de reactie van de politieke wereld zijn?
Kan men een Vervoersplan, dat de spoormobiliteit in het land voor de komende jaren (maar reeds herzien in 2017!) zou moeten regelen en met talrijke gevolgen voor de gebruikers, objectief als een lopende zaak beschouwen?

De groep Spoor van het VSOA zal aandachtig blijven op de toepassing van dat Plan en zal niet nalaten om op de gebreken ervan te wijzen.

 2/ Het beheerscontract: op de wachtlijst sinds meerdere maanden, de NMBS heeft nog steeds geen nieuw beheerscontract.
Daar moet de Staat nochtans het niveau van de opdrachten van openbare dienst, dat de NMBS moet halen, en de middelen om het te bereiken, bepalen.

De groep Spoor van het VSOA eist een echt beheerscontract voor een ambitievolle openbare dienst.
Maar daarvoor is een volwaardige regering nodig, wat helaas nog altijd niet het geval is!

Laat ons solidair, vrij, verdraagzaam en verantwoordelijk zijn
Allen samen met de groep Spoor

Filoteo Africano
Federaal Voorzitter

Onze website maakt gebruik van cookies. Dit helpt ons om je een betere gebruikerservaring te bieden en laat ons ook toe onze website te optimaliseren.  Door verder te surfen, stem je in met het gebruik hiervan.

Meer infoSluiten