(23/05/14) - Meneer de Voorzitter, Dames en Heren, beste collega’s, Bij de Belgische spoorweghervorming heeft de wetgever met de wet van 30/08/2013 en haar uitvoeringsbesluiten gewild dat de drie grote Belgische vakorganisaties die in de Nationale Arbeidsraad zetelen te laten deelnemen aan de sociale dialoog door aan ieder van hen ambtshalve en van rechtswege een zetel in de NPC van de NMBS toe te kennen.
Bij de oprichting van de NMBS in 1926 werd de liberale federatie van het personeel van de Staat en van de spoorwegen, opgericht in 1923, erkend bij de spoorweg.
Op één januari 1940 werd het syndicaal statuut van het personeel van de NMBS gewijzigd en de erkenning werd aan de Liberale vakbond ontnomen.
In 1959 verkreeg het VSOA –SPOOR het statuut van erkende organisatie, Bericht 35 P, en tot op het einde van de jaren 70 telde het een waarnemer binnen de NPC.
Na een afwezigheid van meer dan 70 jaar in de Nationale Paritaire Commissie ga ik er trots op dat ik opnieuw mijn vakorganisatie, het VSOA Spoor / SLFP Cheminots, vertegenwoordig in dit hoogste orgaan van de sociale dialoog. Mijn vakorganisatie heeft altijd opbouwend geijverd voor de verdediging van de rechten en voor het welzijn van de spoormensen.
Het VSOA–SPOOR pleit voor een goede samenwerking met het geheel van de vakorganisaties die in de NPC zijn vertegenwoordigd, de sociale dialoog moet in een serene en opbouwende geest verlopen, met het oog op het verdedigen van de belangen van al de werknemers die ons hun vertrouwen schenken. Iedereen is er zich van bewust dat ons bedrijf op een belangrijk kruispunt staat die de uitdagingen van de mobiliteit van morgen en de eisen van Europa moeten opnemen.
De werknemers in ons bedrijf zijn uiteraard als eersten betrokken bij die reeks herstructureringen.
Indien we allen samen in die uitdaging willen slagen, moet men ophouden met de vermindering van de effectieve arbeidsplaatsen en een permanente rekrutering aanhouden om de vacante posten aan te vullen en de overplaatsingen uitvoeren voornamelijk in de uitvoerende diensten.
Voor ons is het primordiaal dat een algemene herziening van de barema’s zo vroeg mogelijk plaatsvindt, de spoormensen wachten er al te lang op; het is ook meer dan tijd dat een echte humanisering van de prestaties wordt ingesteld voor het rijdend personeel en voor het personeel dat onderworpen is aan zware werkzaamheden.
VSOA-Spoor :
Meneer de Voorzitter, Dames, Heren, Ik dank u voor uw aandacht.
In naam van de Groep Spoor van het VSOA.
Filoteo AFRICANO, Federaal Voorzitter.
Opmerking: op het verloop van de NPC van 19/05/2014 :
Tijdens de vergadering werd een belangrijk punt voorgesteld betreffende “Af te schaffen graden – graden die zullen verdwijnen” maar werd niet behandeld. Het bericht 111 H-HR 2014 verschenen op 22.04.2014 op het intraweb van HR Rail werd daarom geschorst.