Werk aan de winkel voor de groep Spoor

De komende maanden beloven inderdaad nog veel strijd en discussie.

Intrede VSOA Spoor in de NPC
De wet van 30 augustus 2013 en de uitvoeringsbesluiten met betrekking op de hervorming van de Belgische spoorwegmaatschappij hebben onze organisatie van rechtswege een effectieve zetel toegekend met dezelfde bevoegdheden als de andere organisaties, in de nieuwe Nationale Paritaire Commissie.

Er werd onlangs gevraagd onze vertegenwoordigers aan te duiden (effectieve en plaatsvervangende).

We wachten nu op de eerste oproep van de nieuwe NPC om eindelijk onze intrede te doen in het hoogste orgaan van de sociale dialoog.

Vervoersplan 2014
De NMBS heeft door middel een belangrijke publiciteit in de media en door regionale road shows haar nieuw transportplan van december 2014 voorgesteld. De NMBS is er eenstemmig in geslaagd … een storm van protest vanwege de burgermaatschappij en de politieke wereld om de hals gehaald.

Tenzij het tegendeel wordt bewezen, blijft de NMBS een onderneming dat gelast is met openbare dienstverlening om treinreizigers te vervoeren en ook om een alternatieve mobiliteit te verzekeren in de minder begunstigde regio’s.
Maar wat stellen we vast?

Al worden bepaalde verbeteringen aan de verbindingen op de grote lijnen aangebracht, toch zullen de secundaire lijnen benadeeld worden, de eerste en de laatste treinen van de dag zullen heel vaak gewoonweg afgeschaft worden.

M.a.w.rden: men gaat beter niet bij een minder belangrijke lijn wonen, men heeft liever geen werk met onregelmatige uren, men gaat liefst geen deel nemen aan een cultureel gebeuren in België.

De boodschap is duidelijk: neem uw wagen, de trein heeft geen interesse meer in u!

De groep Spoor stelt alles in het werk opdat significante wijzigingen worden aangebracht ten gunste van de klanten.

4e Spoorwegpakket
Ondanks de tegenstand van de Europese vakbonden, heeft het Europees Parlement het 4e Spoorwegpakket aangenomen; al werden enkele bedeesde amendementen aangebracht.

De syndicale strijd tegen deze beslissing zal dus in de komende maanden voortgezet worden.

Wanneer komt er een echte globale evaluatie van de liberalisering van de openbare sectoren, die alvast de negatieve gevolgen zowel op de tewerkstelling als op de kwaliteit van de dienstverlening aan de burgers zal aantonen.

Zou Europa feitelijk een betere kwaliteit van het leven moeten waarborgen?

Eisenkohier
Het laatste sociaal akkoord bij de NMBS loopt terug tot de periode 2008/2010; dit betekent dat sinds 4 jaar geen enkele sociale vooruitgang werd geboekt terwijl over diezelfde tijd talrijke interne en externe hervormingen onze sociale verworvenheden hebben beknot.

Het is hoogtijd, als men een aantrekkelijk imago van de NMBS wil verbeteren, dat grote sociale vooruitgang wordt gerealiseerd, al worden we regelmatige met negatieve informatie worden overgoten met als doel om ons een schuldgevoel te geven en om ons nieuwe beperkingen te laten aanvaarden.

We hebben naar de verzoeken van onze afgevaardigden en van onze leden geluisterd; nu zijn we al die ideeën aan het verzamelen en stellen we een eisenkohier op dat zal voorgelegd worden aan de verantwoordelijken van de NMBS.

Geld is er genoeg, men moet enkel de wijsheid aan de dag brengen om er het degelijk gebruik van te maken en deze financiële middelen niet te verspillen.

Eén zaak moet duidelijk zijn: het is niet onze crisis, het is de crisis van de onbedachtzaamheid en van de speculaties die reeds vergeving hebben gekregen en die al uit het geheugen zijn gewist van de burgers. Eens voor altijd moeten we stoppen met het betalen van de gebroken potten uit een politieke en financiële crisis waarvoor we geen enkele verantwoordelijkheid dragen!

Verkiezingen en memorandum
Einde mei zult u beslissen over uw eigen toekomst door uw stem te geven aan de Europese, nationale en gewestelijke kandidaten.

Van die resultaten zullen de nieuwe tendensen afhangen, onder meer op het gebied van de mobiliteit in het algemeen en van het spoor in het bijzonder.

In die optiek hebben we een memorandum opgesteld (zie Argument mei 2014) dat naar de politieke macht zal gericht worden, want het is wel degelijk de politieke wereld die de sleutels van de toekomst van ons bedrijf en van de algemene strategie inzake de mobiliteit in handen heeft. Europa zal zich ook moeten uitspreken over de voortzeting van de liberalisering in onze sector.

Onze strijd tegen de liberalisering van het spoor in Europa zal voorgezet worden in samenwerking met ETF.

Reorganisatie van de groep
Om het hoofd te bieden aan al die nieuwe uitdagingen wordt nu binnen de groep nagedacht om onze structuren en onze werkwijze aan te passen, om nog beter antwoorden te kunnen bieden op de verwachtingen van onze leden, vooral op werkvloer.

Laat ons solidair, vrij, verdraagzaam en verantwoordelijk zijn

Allen samen met de groep Spoor

Filoteo Africano
Federaal Voorzitter

Onze website maakt gebruik van cookies. Dit helpt ons om je een betere gebruikerservaring te bieden en laat ons ook toe onze website te optimaliseren.  Door verder te surfen, stem je in met het gebruik hiervan.

Meer infoSluiten