(03/09/15) - Spoormaatschappij NMBS wil dat mensen met een beperkte mobiliteit vanaf 2016 minder lang op voorhand moeten reserveren om persoonlijk assistentie te verkrijgen in de grote stations.
Momenteel moeten ze daarvoor 24 uur op voorhand reserveren, maar de spooroperator stelt voor om die reservatietijd voor rechtstreekse verbindingen tussen 18 stations te verminderen tot slechts 3 uur. NMBS wijst erop dat de Europese regelgeving de reservatietijd vastlegt op 48 uur, en dat België het met 24 uur dus al beter doet. Toch zorgt die 24-urenregel voor kritiek bij de verenigingen voor personen met een handicap, omdat die ervoor zorgt dat de personen met een verminderde mobiliteit niet ongepland op een veilige manier de trein kunnen nemen.
Ondertussen heeft NMBS 18 grotere stations geïdentificeerd tussen dewelke assistentie binnen een periode van minimaal 3 uur zou kunnen worden aangevraagd. Het gaat daarbij enkel om assistentie voor rechtstreekse verbindingen tussen de betrokken stations. Volgens NMBS zou twee derde van het cliënteel dat assistentie aanvraagt, kunnen profiteren van de verminderde reservatietijd.
NMBS zal de maatregel, die gepland is voor begin 2016, voor advies voorleggen aan de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap.
In 2014 werden via het contact center en in de stations (dus zonder reservatie) 57.524 aanvragen voor assisentie voor personen met beperkte mobiliteit ingediend. Dat zijn er duizend meer dan het jaar ervoor (56.511).