Wij verdedigen onze job bij de spoorwegen!

Alle werknemers en spoorwegarbeiders weten dat de liberalisering en de vrije concurrentie zal leiden tot het verlagen van de kosten, wat impliceert inleveren op het gebied van arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden.

De open markt heeft tot gevolg:

  1. vermindering van het aantal werknemers;
  2. uitbestedingen en vermindering van de kwaliteit dienstverlening;
  3. de toename van onregelmatige en onzekere werkgelegenheid;
  4. verhoogd gebruik van uitzendkrachten;
  5. hogere werklast en werkdruk;
  6. verhoogde flexibiliteit van de arbeidstijd, splitsen van diensten, fractionering en overuren.

Deze factoren hebben onvermijdelijk invloed op de veiligheid, beveiliging en kwaliteit van de dienstverlening! Een volledige liberalisering zoals door de Europese Commissie gewenst zal alleen de druk op de privé exploitanten verhogen om het beste deel van de taart te krijgen.  Zij zullen slechts oog hebben voor de drukke, meest winstgevende lijnen dit ten koste van niet-rendabele lijnen en gebieden.

Neen aan de scheiding van infrastructuur & exploitatie!

De Commissie wenst ook een totale scheiding tussen infrastructuurbeheer en vervoersactiviteiten, die de facto de geïntegreerde bedrijven doet verdwijnen.
Het spoorwegpersoneel is zich bewust van het belang van de veiligheid en communicatie tussen spoor en treinen (netwerk- en rollend materieel).
Hierdoor zal ieder bedrijf proberen om haar verantwoordelijkheid in geval van een ongeval te minimaliseren.
Zonder de geïntegreerde spoorwegmaatschappijen zal ook de interne markt verdwijnen die heeft geleid tot de ontwikkeling van procedures voor maatschappelijk verantwoorde herstructureringen op sociaal- en personeelsvlak. De veiligheid komt hierdoor in gevaar.

Stop onmiddellijk de liberalisering en de versnippering van de spoorweg!

De voorstellen van de Europese Commissie worden momenteel besproken door de Europese Ministerraad en het Europees Parlement.
Het Europese spoorwegpersoneel, vertegenwoordigd door de Europese Federatie van Vervoerswerknemers (ETF) vraagt aan de Raad en het Europees Parlement:

  • om het liberalisering van het spoor en vervoer van reizigers te verwerpen;
  • om de opgelegde scheiding met versnippering tussen infrastructuur en exploitatie tot gevolg te verwerpen;
  • om de lidstaten toe te laten het openbaar vervoer te organiseren op de beste manier, rekening houdend met specifieke behoeften van de burgers en de regio's;
  • om de rechten en arbeidsomstandigheden van het spoorwegpersoneel te beschermen teneinde een veilige exploitatie van de spoorwegen, met perfecte kwaliteit naar de reizigers toe te garanderen;
  • om er uiteindelijk aan te herinneren dat spoorwegdiensten een openbare dienstverlening is.

Onze website maakt gebruik van cookies. Dit helpt ons om je een betere gebruikerservaring te bieden en laat ons ook toe onze website te optimaliseren.  Door verder te surfen, stem je in met het gebruik hiervan.

Meer infoSluiten