Sociaal overleg THALYS

© pixabay
© pixabay

(28/07/22) - Het gemeenschappelijk vakbondsfront heeft op vrijdag 22 juli en woensdag 27 juli overleg gehad met de directie van Thalys naar aanleiding van de heersende onvrede op de werkvloer. Er werden verschillende problemen aangebracht met enkele concrete voorbeelden, zie hieronder (niet limitatief).

  • Werkomstandigheden: Voldoende reserve zitplaatsen in functie van noodwendigheden (zieke reiziger, aircoproblemen…) en voorbehouden zitplaatsen voor het personeel, evaluatie werkomstandigheden extern personeel, geluidshinder in de stuurpost, aanwezigheid van een depanneur in Brussel-Zuid en Paris-Nord, adequate opvolging van gemelde technische defecten…
  • Werkmiddelen : Betalingsprocedure bankkaarten, aangepaste communicatiemiddelen (GSM met walkietalkie-functie), gebruiksvriendelijke applicaties, administratieve vereenvoudiging (treinfiches), verbeterde internetverbinding (Liège)…
  • Catering : Terug ‘top-up’ in Paris Nord en Brussel-Zuid, kwaliteit/aanbod maaltijden…
  • Communicatie : Voertaal Eurostar Family: Nederlands, Frans en Engels, gerichte communicatie naar betrokken personeel toe, vermijden van massacommunicatie, nut Bloom/Poplee herbekijken, transparantie en feedback, meer rechtstreekse interactie tussen de verschillende personeelscategorieën om doelgericht oplossingen te vinden voor praktische problemen…
  • Personeel : Begeleidingen door MTM/MTD zuiver praktisch en ondervragingen uitsluitend in standplaats, behouden kennis 4 netten voor iedereen, aanpassing reeksen en diensten 2023 om werkdruk en -last te verminderen, duidelijke toepassing reglementering bij uitslaap (eventueel aan te passen), opwaardering kwaliteit uniformen en mogelijkheid voucher/tegemoetkoming voor persoonlijk schoeisel, Thalyspass en HR-biljetten opnieuw gratis maken, toegang NMBS-parkings, herziening financiële vergoeding in geval van prestatieoverschrijding…
  • Sociaal overleg : Het opzetten van een duidelijk sociaal overlegstructuur en -cultuur, met respect voor werkgever en werknemer, transparant naar de werkvloer toe.

Er wordt een prioriteitenlijst opgesteld van actiepunten die op korte termijn kunnen gerealiseerd worden. De andere actiepunten worden op lange termijn tot uitwerking gepland met een duidelijke timing en opvolging via het sociaal overleg.

Het gemeenschappelijk vakbondsfront zal in een volgende communicatie (volgende week) de korte termijn acties

Onze website maakt gebruik van cookies. Dit helpt ons om je een betere gebruikerservaring te bieden en laat ons ook toe onze website te optimaliseren.  Door verder te surfen, stem je in met het gebruik hiervan.

Meer infoSluiten